A ”Grande Ecole" zavaros, mereven eljátszott, szerelmi jelenetekben bővelkedő dráma egy elit francia iskoláról. (JOSHUA TANZER Offoffoff.com) Isten hozott „Általános Főiskolán”, ahogy azt Paul barátnőjének, Agnesnek mondja, "mert én általános vagyok, te viszont fölöttem állsz."
Mindkét megállapítás megkérdőjelezhető a film után. Nincs egyetlen normális, erőltetettségtől mentes jelenet, a film szövegkönyve is felettébb sekélyes. És az iskola, ahol a film játszódik, sem igazán tűnik felsőbbrendűnek.
A főiskolán a megszólalásig hasonlító, jó megjelenésű, öltönyös, észak-európai hallgatókat magas röptű beszéddel fogadja a dékán, aki ezek után rögtön eltűnik a film hátralévő részére. Leszámítva egy-két megemlített órát és ZH-t, elég kevés jelét észlelhetjük az oktatásnak, ami egyébként hitelt adhatna Foucault és Chateaubriand folytonos emlegetésének. Az „Ál-intellektuális Egyetem” elnevezés jóval helytállóbb lenne.
A film szinte semmire sem fókuszál, de ha egy üzenetet kéne említeni, az talán „A szexuális vágy jó” kijelentés lenne. A filmben mindenki lefekszik mindenki mással, vagy legalábbis fantáziál erről; nemmel, osztállyal, fajjal, féltékenységgel és már kialakult kapcsolatokkal nem törődve. És ez így jó. "Hetero, homo, ma már nem létezik" ahogy valamelyikük mondja. És talán igaza is van. |
A történet középpontjában Paul áll, egy új tanuló, akinek helyzete kétszeresen is nehéz, hiszen vidéki és elég feminin kinézetű. Bekerülve az iskolába-amely egyébként nehezen különíthető el a hitleri homoerotikus táboroktól- harcolnia kell, hogy kevésbé diszkriminált, középosztálybeli társaival tudja tartani a versenyt. Összebarátkozik egy francia-arab munkással, valamint küzd, hogy elnyomja nyilvánvaló vágyát a helyes, nemesi származású szobatársa, Louis-Arnaud iránt. Megérezve Paul izgalmát Agnes versenyre hívja őt, hogy lássák, melyiküknek sikerül ágyba bújni Louis-Arnaud-val először.
A film készítői oly sok mindenre akarták felhívni a figyelmünket— szexualitás, szociális hovatartozás, rasszizmus, emberi jogok, oktatás és a munka méltóssága — hogy a sok téma között elveszett a mondanivaló. A filmben nem található az emberi mélységekig ható jó karakter- vagy drámaismeret és a készítők megkockáztatják a fő témák absztrakcióként való megjelenítését is. Az alkotás nem igazán törődik lényeggel, az iskolai elitizmus kérdésével sem.
De beszéljünk egy-két jó dologról, ami megmentette a "Grande Ecole" –t a teljes vontatottságtól: rengeteg érzékiség, szókimondás és sex-pozitivizmus. Egyenlő jogok a meztelenkedéshez —habár a változatosság kedvéért ez esetben a férfiak vannak előnyben —egyenlő jogok a szexualitáshoz, melegeknek és heteroknak egyaránt. Valamint egy szenvedélyes enyelgős jelenet, amit egy tükörteremben forgattak (habár nem tudni miért ott, de mindesetre, igen meggyőzőre sikerült), ahol a sejtelmes tükörképek egy meleg kapcsolatról sikeresen megerősítik az izgalmat a nézőben. Nem találó hasonlat, de az embernek akaratlanul az utolsó "Star Wars" film jut az eszébe:
A klónok támadásában ugyanis akárhányszor valaki szóra nyitotta a száját, az ember inkább visszaküldte volna küzdeni a beszéd helyett. Ugyanez vonatkozik a "Grande Ecole"-ra is, feltéve, ha a „küzdeni” szót egy másik, „k” betűs szóra cseréled fel…
" A szellemi önhittsége átlátszó; a bevándorló kultúráról festett képe felszínes; karakterei pedig vagy önelégültek, vagy buták. De legalább nincs hiány szenvedélyből. Csupán akkor kiábrándító az egész, ha a szereplők a felöltözés mellett döntenek. |
(Fordítás:
Lili&Fille Du soleil) |